Apropå ordspråk

"Där slog du huvudet på spiken" har jag alltid tolkat som att man har kommit på nånting bra eller nånting positivt överlag. Men jag har ändrat mig. Det syftar nog på att man har sagt ett gjort någonting riktigt korkat så att man straffar sig själv med att banka pannan i en spik som sticker ut lagom långt från en vägg eller liknande.
-Där slog du huvudet på spiken!
-Jaa, jo, jag vet! Det blöder som fan!

Ett annat uttryck som har blivit feltolkat av ett helt land är curlingföräldrar! Det är inte alls föräldrar som vurmar för sina barn utan snarare tvärtom, de använder sina barn som curlingstenar.

Jag har inte en blekaste aning om vad vurmar betyder egentligen, men det kändes jävligt bra..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0